När jag i tisdags, torsdags och idag lördag öppnade min telefon så dyker ny information upp om XC90 i min display på mobilen. Allt i linje med den nya utvecklingen inom försäljning, jag skall motiveras, engageras och utbildas och när det blir dags för mig att köpa bil så är Volvos önskemål att de skall vara det självklara valet för mig.
Tåget går
October 29, 2014 at 11:37 AM
När nya XC90 började säljas på nätet onsdagen den 3 september tog det 47 timmar att sälja 1 927 bilar.
Traditionell försäljning, Komplex försäljning, Distribuerande försäljning, Solution selling, Insight selling, Spinn selling etc. Listan kan säkert göras mycket lång MEN du kanske har de bästa idéerna, produkterna eller tjänsterna, men om du inte har förmågan att skapa möjligheter till att möta potentiella kunder så spelar det inte någon roll.
Jag anser att den stora utmaningen inom försäljning handlar om att skapa intresse och engagemang och att sedan påvisa kunskap och expertis, helt enkelt skapa möjlighet för att få träffa kunder och göra affärer. Alla vet att det handlar om att bygga förtroende och utan förtroende blir det inte någon affär.
För några år sedan arbetade jag som försäljningschef och vid det tillfället köpte jag in en utbildning inom försäljning i tron om att det var i linje med den framtida säljutvecklingen. Det var den utbildningen man skulle ha helt enkelt.
När jag startade mitt företag våren 2013 såg säljlandskapet ut ungefär som när jag köpte denna utbildning ett år tidigare. Jag har nu haft mitt företag i drygt 1 ½ år och säljlandskapet ser helt annorlunda ut och utvecklingen går i en sanslös hastighet. Det har hänt mer under det senaste året än det har hänt under de dryga 16 år som jag arbetat med försäljning. Tiden, tillgång till information, ändrade köpbeteenden och digitaliseringen är de stora sakerna som förändrar säljlandskapet.
I takt med en ökad digitalisering förutspår Gartner att år 2020 kommer 85 procent av alla affärer göras utan mänsklig inblandning. Det är troligt att av de 18 miljoner säljare som finns i USA, kommer det att endast finnas ca 4 miljoner kvar.
Jag tror att de som förmår att fokusera digitalt kommer att utveckla försäljningen på ett intressant sätt och det är de som kommer att stå som vinnare. Antingen så leder du utvecklingen, eller så följer du dem som leder utvecklingen, men sätt fart nu. Du kan annars riskera att bli kvar på perrongen när tåget går. Vad du än väljer så är mitt råd att hoppa på tåget.
Det är framför allt i den första delen av säljprocessen som utvecklingen går snabbast. Jag tror att omvärldsbevakning är nyckeln till framgång. Att nätverka, att prospektera, att generera leads, att förbereda säljsamtal, att hitta affärsmöjligheter genom att lyssna av vad som sägs i de olika kanalerna, att hålla ett närmare öga på vad dina konkurrenter säger och gör. Gör du detta på ett bra sätt så kommer du ha ett försprång till dina konkurrenter och dina möjligheter att få göra affärer ökar.
Utvecklar ditt sätt att sälja till den moderna köparen inom B2B med hjälp av Social selling och Sociala medier. Telefon: 0736 – 61 09 12 E-post: fredrik@fsteinholtz.se