En välförberedd presentation ökar dina möjligheter att nå fram med ditt budskap- och ökar din försäljning. Om du lägger ned tid på att identifiera varje kunds unika behov har du betydligt större chans att sälja, än om du använder en standardpresentation!
Så gör du en vinnande presentation
June 14, 2015 at 1:14 PM
Kartlägg behoven och förutsättningarna
Förbered dig noga. Vem eller vilka ska du träffa? Vilka är deras behov? Vilka tekniska möjligheter har du på plats? Finns det tillgång till projektor? Vilka sladdar behövs för att du ska kunna koppla upp din utrustning? Hur många är det du ska presentera för?
Sammanställ
Samla ditt material, och sammanställ fakta du behöver få med i din presentation innan du börjar med din powerpoint eller keynote. Behöver du illustrationer eller bilder- och i sådana fall, vilken typ av bilder? Vilken stämning ska de förmedla? Behöver du statistik? Hur ska du disponera presentationen?
Strukturera
Dela mentalt in presentationen i fyra delar:
1. En kort presentation av ditt företag. Vilken är din bakgrund?
2. Vad är det du erbjuder?
3. Vad kan du göra som uppfyller kundens behov- och varför är det just du som ska göra det? På vilket sätt tjänar kunden på att anlita dig?
4. Sammanfatta det du sagt, på ett sätt som är lätt att ta till sig. Om du avslutar med ett slagkraftigt budskap- distrahera inte med andra bilder eller annan text i din presentation.
Berätta
Människor tycker om att höra berättelser med en handling. Se till att din presentation har en början, en handling och ett slut. Beskriv gärna på vilket sätt du har kunnat hjälpa andra företag i samma situation som kunden. Säg inte:”Här ser ni hur försäljningssiffrorna för XX företag ökade efter att ha anlitat mig”, utan berätta istället hur problemet såg ut, varför de anlitade dig, och hur ni tillsammans uppnådde nya resultat.
Presentera
Det är inte din powerpoint eller keynote som ska sälja, det är du. Ha därför inte för mycket text på varje bild. Låt bilderna förstärka det du säger, inte tvärtom, och använd inte powerpointen som dokumentation. Om du behöver dela med dig av statistik eller mycket text är det bättre att du skriver ut det på papper som du delar ut efteråt.
Påminn om kundens behov
Gör kopplingar till kundens organisation under presentationen, och vad det är du kan erbjuda dem för att uppfylla det.
Lämna utrymme för frågor och diskussioner
Se till att det finns tid för din kund att ställa frågor- och se till att vara förberedd på de frågeställningar som kan tänkas dyka upp. En fördel kan vara att tänka ut kundens eventuella motargument och ta hål på dem redan under presentationen.