Som egen företagare har du säkert hört hur viktigt det är med en hisspresentation för att snabbt och enkelt väcka intresse på mingel, möten och mässor där du möter potentiella kunder. Det är sant – en kort och koncis presentation är oerhört viktigt, men lika viktigt är det att det finns en historia bakom din hisspitch, en story att berätta när du får responsen ”Det låter spännande, berätta mer!”
Komplettera din hisspresentation
June 04, 2014 at 8:50 PM
När du väl har krokat intresset så gäller det att bibehålla det. Det är lätt hänt att börja rabbla upp tjänster och produkter och prata om ”billiga priser” – med risk för att den du pratar med känner sig som en måltavla för försäljning och börjar skruva på sig.
De flesta människor gillar en bra story, och genom att komplettera din hisspresentation med en berättelse så kan du effektivt öka intressefaktorn samtidigt som du genom storyn indirekt berättar om vad du har att erbjuda – det är inte för intet som storytelling ses som ett av de vassaste verktygen inom marknadsföring och kommunikation.
Så här skapar du en story utifrån din hisspresentation
En hisspresentation svarar normalt sett på tre frågor, ”Vem är du?”, ”Vad gör du?” och ”Vad tillför du för nytta?” Använd dig av denna struktur även när du skapar din story. Berättelsen behöver inte innehålla svaret på alla tre frågor – fokusera istället på den eller de delar där du känner att du har något att berätta.
1. Vem är du? Berätta om vem du är, vad du har för bakgrund och hur det kommer sig att du startade verksamheten. Kanske jobbade du en gång som ekonom men hade en dröm om en egen ost- och delikatessbutik? Kanske gick du gick förbi den perfekta lokalen och bestämde dig för att satsa?
2. Vad gör du? Istället för att berätta om dina produkter och vad de kostar, så berätta om kundservice du gett. Om du jobbar med ostar så kanske du tog dig tid att specialbeställa en sällsynt ost från Frankrike utan att du tjänade en krona extra på det, eller kanske så driver du en webbshop och blev kontaktad av en kund som blivit rekommenderad av en tidigare kund som var oerhört nöjd med både service och utbytt produkt.
3. Vilken nytta tillför du dina kunder? Varför handlar dina kunder av dig? Är det för att du har ett sortiment som ingen annan har, är det för att du underlättar deras vardag, eller sitter du på en specifik kompetens? Eller kanske är det så enkelt att kunderna litar på dig eftersom du alltid håller vad du lovar? Jobbar du till exempel med bokföring så berätta om det tillfället då du fick tio pärmar med papper och några papperskassar med olika fakturor och underlag från en kund i kris, där kassören bara hade lämnat allting och gått – hur du pusslade ihop både bokföring och bokslut med en revision efteråt, helt utan anmärkningar.
En bra berättelse väcker alltid intresse men framförallt så skapar den trovärdighet – och det är så du fångar dina kunder. Lycka till med att hitta din berättelse!
Tjansteportalen samarbetar med Driftig.nu, Sveriges största mötesplats för kvinnliga entreprenörer och driftiga tjejer.