När jag växte upp var arbete i kommunal och statlig sektor inte något ambitiösa ungdomar ville satsa på. Här var det gubbvälde, långbänkar och kvinnor hade tjänster längst bort från besluten.
Tråkig sektor?
September 08, 2014 at 8:39 AM
På 70-talet när jag gick ut skolan var det juppisarna med sina tegelstenar till telefoner inne. Man skulle göra karriär, arbeta inom media och se hur kosingen trillade in. Så började det, härliga dagar, fria tjänstebilar som tog arbetstagaren runt hela Europa på drivmedel betald av arbetsgivare, tjänsteresor med allt betalt och när man kom hem fick man traktamente som täckte allt privat som kommit med på eget konto. Då föll sig inte tröga, tråkiga arbeten i kommun och landsting särskilt attraktivt.
Det här ryktet hänger med. Under 2013 startade och drev flera kommuner en upprustning för att locka unga människor att söka tjänster kommunalt, bli en attraktiv arbetsplats komer i focus. Ett företag, Framtidsverket som fångat upp detta och erbjöd kommunerna att marknadsföra dem och deras utmaning, åkte land och rike runt för att tala på skolornas arbetsmarknadsdagar, lyfta fram allt bra med offentlig sektor som arbetsgivare. Det är en väg att vandra här. Fortfarande är det svårt att fatta beslut i offentlig sektor. Många bestämmer om olika områden och det krävs samordning och planer som ger alla en gemensam plattform att fatta beslut utifrån.
En del kommuner är väldigt bra på det här, de har förstått att kunskapsförsörjningen i en snar framtid blir än svårare och mer konkurrensutsatt från privat sektor. För att nu inte tala om rekrytering över lands- gränserna. Kommuner som kommunicerar brett har stor chans att nå de som vill flytta hem igen. Efter flykten till andra länder för tjugo år sedan, är nu många på väg tillbaka hem. Det gäller att övertyga dem om att de har en framtid i Sverige i offentlig sektor, där kan man göra något bra för många.
Efter att ha sett på rekryterings och kompetensbehoven framåt säger offentlig sektor sig ha 33 000 utmaningar/ rekryteringar att göra inom fem år, är det sant behövs det insatser för sju år sedan för att täcka upp behovet. Främst vill kommuner tala om att de är en konkurrenskraftig arbetsgivare med många spännande utmaningar men lika viktigt är att få människor att känna sig intresserad av etablering på orten, vilja att bo och skaffa familj, bara så kan flykt från de små orterna motverkas och inflytt öka.
Även där det finns stora utmaningar finns också stora möjligheter, det gäller att dela med sig av båda delarna för att locka rätt människor som vill vara med och utvecklas i just det arbetsklimat som råder. Att lura andra är att lura sig själv. Nu finns en plattform att kommunicera brett i stora grupper eller riktat. Arbetsgivare kan bygga det själva eller snabbt komma igång kostnadseffektivt med hjälp av plattformar som redan finns och syns. Här skulle kommuner snabbt kunna nå ut med budskap och rekrytering de har behov av.
Nordnorska kommuner har använt plattformar i flera år där de fått hjälp att figurera i så väl sociala media som plattformar riktade i de målgrupper de vill kommunicera med, nå ut till. En liten kommun i nord Norge hade svårt att få sjuksköterskor att söka till deras vårdbehov, de sa - vi får ta det de får. Idag kan de välja sina kandidater. Med marknadsföring av sin härliga kommun, fördelar och utmaningar, har de nu sökande från hela landet och från Sverige som vill vara del av deras kommun. Det gäller bara att de som är lika, har värderingar som överensstämmer med arbetsgivaren, ser och får möjlighet att relatera till jobbet och orten.
Låt oss berätta mer, kontakta annika@skanpers.se