Kommunicerar du enhetligt i alla kanaler? I dagsläget när företag kommunicerar och beskriver sig själva utåt så sker detta inte alltid på ett enhetligt sätt. Kommunikationen utåt upplevs då oftast som otydlig. Vi utsätts dagligen för en stor mängd budskap, så även dina existerande och potentiella kunder. För att synas och höras i bruset måste kommunikationen vara enhetlig och differentierad för att målgruppen ska kunna uppfatta just ditt företags kommunikation.
Kommunikation
April 28, 2014 at 8:32 AM
Kommunicerar du ditt företag utifrån- och in?
Inte nog med att du som företagare ska kommunicera enhetligt i alla kanaler. Du ska även kommunicera så att din målgrupp förstår vad det är du levererar. Allt för många företag kommunicerar genom att beskriva deras tjänster eller produkter utifrån ett inifrån- och utperspektiv och inte på det sätt som målgruppen önskar. Vi beskriver gärna hur duktiga vi är, våra kompetenser, våra produkters och tjänsters förträfflighet och unikitet.
Vår kommunikation skiljer sig oftast inte heller från våra konkurrenter i någon större utsträckning. Vi missar oftast att kommunicera det som kunderna faktiskt vill veta, dvs; Vad ger dessa tjänster/produkter mig? Vilket värde skapar dessa tjänster/produkter för mitt företag?
Med andra ord, vi är inte tillräckligt duktiga på att kommunicera den kundnytta som våra produkter/tjänster skapar.
Ta fram en budskapsplattform
Ett sätt att ändra på detta faktum är att ta sig tid att göra ett budskapsarbete för att ta fram en budskapsplattform. Antingen väljer du att ta in en extern partner, som med ”fräscha” ögon ser över er kommunikation och genom olika moment och workshops genomför en genomlysning av er kommunikation, analyserar denna – ett arbete som sedan resulterar i en budskapsplattform.
En budskapsplattform är en sammanfattning av ett antal budskap som ska genomsyra ditt företags kommunikation, i alla kanaler där du kommunicerar med dina kunder.
Sätt dig själv i kundens sits
Du kan också själv, om du finner tid, genomföra ett budskapsarbete själv – dock med vetskapen om att du oftast är ”blind” för din egen kommunikation och kanske inte uppfattar de brister eller möjligheter till förbättringar som en utomstående person lättare ser.
Tar man sig dock tillräckligt med tid och återkommande påminner sig själv om att ”sätta sig själv i kundens sits”, så kommer ett eget budskapsarbete göra ditt företags kommunikation betydligt tydligare, mer särskiljande och anpassas efter vad din målgrupp faktiskt vill veta.
Moment i budskapsarbetet
Börja med att läsa igenom all befintlig kommunikation i alla kanaler, dvs. webb, broschyrer, kundbrev och liknande. Analysera också era konkurrenters kommunikation. Särskiljer sig er kommunikation från era konkurrenter?
Besvara snabbt och kort frågorna:
Vad gör företaget?
Vad är företaget bra på?
Vad kan företaget bli bättre på?
Vad är unikt med just detta företag i jämförelse med konkurrenterna?
Har du anställda? Ställ dessa frågor även till några av dem. Gör också liknande intervjuer med några av dina utvalda kunder och partners och analysera därefter hur ditt företag kommunicerar och hur dina kunder uppfattar er och det ni erbjuder.
Ställ dig därefter frågan:
Är mitt företag tydligt och särskiljande i kommunikationen?
Förstår kunderna vad det är företaget levererar?
Kommunicerar jag kundnyttan?
Tydlig kommunikation = nya kunder
Utifrån det slutsatser du funnit i ditt arbete kan du börja skapa en budskapsplattform. Gör du arbetet själv – testa dina budskap på andra människor i din omgivning. Kanske har du en god relation med dina kunder som gärna vill ge dig den feedback du behöver?
För att bygga ett varumärke och för att attrahera nya kunder krävs det en tydlig kommunikation.
Och för att lyckas med detta är det viktigt att alltid ha i åtanke att; Det är inte så mycket en fråga om vad du säger att ditt företag är utan helt och hållet vad kunderna anser att du och ditt företag är.
En budskapsplattform bör innehålla:
• Affärsidé, Vision och Mission
• Om Företaget (en kort, en mellan och en längre presentation).
Den ska besvara:
- Vad gör företaget?
- Vilken nytta tillför företaget?
- Varför samarbeta med företaget?
• Kärnvärden/Ledord
• Budskap – val av 3 huvudbudskap
• Mantra/Tagline
• Hisspitch, 3 meningar
• Kokplatta/boilerplate
Tjansteportalen samarbetar med Driftig.nu, Sveriges största mötesplats för kvinnliga entreprenörer och driftiga tjejer.