När du ska starta företag behöver du alla tips du kan få. Ulla-Lisa Thordén har drivit företag i snart 20 år. Hon är en av Sveriges främsta föreläsare inom föresäljning, har skrivit ett flertal böcker och coachar andra som vill eller har startat företag. Här kommer hennes 10 främsta tips på saker du ska tänka på när du ska starta eget företag.
Gör verklighet av dina drömmar
October 14, 2013 at 5:22 PM
Det sägs att halva Sveriges befolkning drömmer om att göra något annat än de gör just nu. Grattis – då kanske du vill/ redan har startat ditt eget företag för att ta ansvar för dig själv och din framtid utan att behöva se dig över axeln och kolla in vad en eventuell arbetsgivare förväntar sig av dig.
Att vara sin egen är fantastiskt. Du tar ansvar fullt ut, känner att du bemästrar nya situationer, tjänar pengar som du själv bestämmer över och växer som person. Men fundera noga innan du tar steget. När du är anställd är det ”någon annan” som tar ansvaret för att det företag där du arbetar fullgör alla skyldigheter mot samhället. Startar du ditt eget företag är det du som är ”någon”! Och plötsligt har du inga som helst problem med att fundera över hur du ska fylla din tid.
Här kommer några goda råd från en som kämpar varje dag mot såväl en viss lättja som en bångstyrig och föränderlig marknad.
1. Du måste ha en affärsidé
Då menar jag att det skall vara en idé om hur du ska göra affärer, tjäna pengar. Någon måste vilja köpa det du erbjuder till ett vettigt pris. Annars kanske det förblir enbart en kul idé, och du själv förblir en (besviken) wannabe.
2. Sätt upp en vision
Du måste ha en vision om vad du vill uppnå, något som sporrar dig framåt över stock och sten. Det är helt enkelt en bild av en önskvärd framtid där du skapar din dröm i färg, form, ljud, doft och en känsla av framgång. Drömmar är förunderliga, de hjälper oss igenom vardagens förtretligheter om de är tydliga nog. Och hjärnan som inte kan skilja på sant och falskt, mår betydligt bättre av att du har en bild som den upplever som sann.
3. Sträva mot tydliga mål
Ett och annat mål på vägen är inte att förakta. Om du inte vet vart du är på väg är det ruskigt svårt att veta om du nått dit, eller om det skett i rätt tid eller på rätt sätt. Eller om du ens kommit någon vart alls. Hur kul skulle det vara att spela golf om det saknades hål?
4. Håll i pengarna
Det är svettigt att tjäna ihop till dem, och det finns gott om andra företagare som är skickligare än du på att ta betalt för sina tjänster. Var snål mot dig själv tills du ser om företaget bär sig ordentligt. Kunderna bryr sig inte om ifall du cyklar till kundbesöken, bara ditt erbjudande är av Porsche-karaktär.
5. Lär dig ta betalt utifrån ditt värde
Lär dig att ta betalt efter ditt värde; inte nödvändigtvis efter hur lång tid det tar för dig att utföra någonting. Var stolt över det du kan. Varför skulle du överhuvudtaget starta/ driva företag om du inte tyckte att du är värd ditt pris? Och se till att kunderna betalar i tid, du har ju redan levererat och hållit din del av ert avtal.
6. Planera och ha ordning
Planering, ordning och reda är absolut nödvändigt. Att irra runt och leta efter papper, uppgifter eller eventuella redskap är förödande. Du kommer att förlora massor av tid och därmed pengar, om du inte blir lite av en ordningsfascist. Detta är särskilt viktigt vad gäller moms och skatter eftersom staten har örnkoll. Privat kan du ju förbli en charmig slarver om du vill.
7. En kreativ flexibilitet är ett annat måste
Du kommer nämligen att råka i besynnerliga situationer som du bara klarar av genom att tänka helt på tvärs mot hur du tidigare tvingats tänka. Det gäller särskilt när du t ex behöver köpa in saker utan att ha pengar i kassan för det – plats för finurlighet och lateralt tänkande.
8. Envishet och uthållighet
Envishet och uthållighet klarar du dig absolut inte utan. Framgångsrika företagare är sega som gamla vrestallar. Det tar mycket längre tid än du tror att bygga ditt företag och skapa en kundkrets. Kunderna köper av dig när de känner att de har en trygg relation till dig, och det tar tid. Och de är bara lojala mot dig så länge du bryr dig om dem. Och tänk på att humor förenar människor.
9. Var rädd om ditt nätverk
Skapa och vårda ett nätverk av människor som vill dig väl och som du kan be om hjälp. Undvik alla negativa kraftsugare, du har faktiskt varken ork eller tid för dem när du är din egen. Nätverkande måste vara aktivt – bara för att du har en mängd namn i en bok så händer inget av sig självt. Våga be om hjälp, och gör det i tid. Och ge hjälp till den som behöver!
10. SÄLJ
Viktigast av allt – SÄLJ! Lär dig att möta människor öppet och nyfiket, för en dialog och berätta entusiastiskt om vad du är bra på så kommer de att lyssna på dig. Lyssna i din tur på vad dina kunder behöver och tala om att just du kan möta deras behov, önskningar eller drömmar. Vårda dina kunder som dyrbarheter (vilket de verkligen är efter att du väl har lyckats skapa dem) och ge dem 100% av din professionalism. Det du gör, gör det väl – när ska du annars hinna göra om det? Se säljandet som ett arbete som ska utföras, du behöver inte känna efter hela tiden – gör det!
Vill du få fler tips av Ulla-Lisa? Kolla in hennes böcker >> Ulla-Lisa Thordés böcker
Tjänsteportalen samarbetar med Driftig.nu