När jag skulle skriva texten som finns på sidanWHY/HVORFOR/VARFÖR på min nya hemsida, dök det upp en massa tankar och idéer om detta med WHY som inte riktigt passade in på den sidan.
Bubblor
June 04, 2014 at 8:31 PM
Jag har ju listat ut att mitt stora VARFÖR är att hjälpa andra som har ett starkt VARFÖR att visa upp det på ett tydligt och markant sätt för hela världen. Jag bestämmer ju själv mitt VARFÖR.
Men vem bestämmer en större verksamhets VARFÖR och HUR tillvaratas uppfattningen om detta i organisationen?
Det fungerar så «smidigt» för de små:
Entreprenörer och småföretagare lever gärna nära sitt VARFÖR.
Detta ger dem drivkraft.
Deras personliga VARFÖR sammanfaller ofta med verksamhetens VARFÖR.
Genom verksamheten förverkligar de några idéer som föds utifrån deras värdegrund och vision. De har det totala ägarskapet, både idémässigt och ekonomiskt — både på gott och ont.
Därför står det mycket på spel för dem.
Verksamheten blir deras «baby» och de måste vara helt
autentiska. Deras VARFÖR blir därför både transparant och tydligt.
De är ute på världsmarknaden med sitt VARFÖR, sin mission och försöker göra bra saker och hjälpa andra.
Inte BARA för att tjäna pengar. Att tjäna pengar är, som Simon Sinek säger, inte ett VARFÖR, men ett RESULTAT av ett tydligt VARFÖR.
Vem definierar och förvaltar de större företagens VARFÖR?
Ägarna? De anställda?
Som anställd i ett större företag befinner man sig ofta mycket långt ifrån företagets VARFÖR. Kanske befinner sig inte de anställdas VARFÖR inom företaget över huvud taget utan på ett privat plan? Kanske går de bara till jobbet för att gå hem till sitt VARFÖR med ett lönekuvert. De äger inte.
Det står inget på spel för dem.
Om du trots allt är en anställd som identifierar dig med företagets VARFÖR, kanske du ändå befinner dig ljusår ifrån platsen där företagets VARFÖR är på agendan eller borde vara det. Kanske upplever du även att de som är tillsatta att definiera och förvalta företagets VARFÖR inte verkar ha
identifierat sig helt med detta eller känner något större ägarskap.
Varför skulle de det?
DE är också bara anställda. De äger INTE.
De delar nödvändigtvis inte förtagets värderingar och visioner i någon större grad än vaktmästaren eller receptionisten.
De får bara mycket bättre betalt för att inte göra det.
I stora företag kan ett VARFÖR snabbt börja likna en tvål.
Den halkar hit och dit och omvandlas så småningom till
bubblor som spricker och försvinner.
Det gör också många verksamheter.
Hannes Idé specialiserar sig på visuell branding för passionerade entreprenörer och entreprenörstänkande företak. Hanne "Brander" är Tjänsteportalens högt uppskattade virtuella grafiske designer och blir gärna även din! hannebroter@hannesidea.com