Använder du dig av LinkedIn i ditt yrkesliv? LinkedIn är ett digitalt kontaktnät som, till skillnad från exempelvis Facebook, främst används i professionellt syfte. På LinkedIn förmedlas jobb, skapas kontakter, samlas kontakter och kommuniceras det på yrkesnivå. Här får du tips från Lovisa Ehrenborg, Driftigs skribent inom karriär, för hur du optimerar dina möjligheter att synas på ett bra sätt via LinkedIn.
Optimera dina karriärsmöjligheter
May 15, 2013 at 8:08 AM
Publisert av webmaster Georg Øiesvold
LinkedIn är ett digitalt kontaktnät där du samlar och vårdar dina professionella relationer. Vare sig det är släktingar, vänner, affärsbekanta, leverantörer eller kunder, så finns det en poäng med att samla alla dina kontakter på ett och samma ställe. Det ger dig möjlighet att nå hela ditt kontaktnät och kommunicera med dem kring vad du gör, vad du kan och vad du vill, men är också ett forum där du och ditt nätverk kan dela med er av råd, leads, kunskaper och möjligheter.
Vad som skiljer LinkedIn ifrån Facebook, är att LinkedIn används i professionellt syfte. Redan idag förmedlas en stor mängd jobb genom LinkedIn, och fler förväntas det bli då antalet användare och företag som använder LinkedIn stadigt växer. Chanserna att få nytt jobb genom LinkedIn är idag betydligt större än om man söker en utannonserad tjänst, då rekryteringskonsulter i stor utsträckning börjat använda LinkedIn som främsta rekryteringsverktyg.
För att optimera dina möjligheter på LinkedIn, finns det ett par saker som kan vara bra att tänka på:
Profilering
När du lägger upp din profil på LinkedIn, försök se på dig själv som ett varumärke. Vad anser du dig utmärkas av? Vilka är dina styrkor och vad anser du är din främsta talang? I skapandet av en profil är det också en god idé att fundera över sökbarhet, d.v.s. vilka ord som du vill vara sökbar genom.
På LinkedIn arbetar man till stor del med ett antal förbestämda val, men i fritextfältet där du kan beskriva dig själv med egna ord, bör du fundera över vad du vill att företag och personer ska söka på för att få upp dig i träfflistan. Om ditt syfte är att via LinkedIn kunna bli kontaktad för framtida karriärmöjligheter är det också viktiga att se till att genom standardinställningarna göra din profil publik.
Längd
Visserligen är det så att ju mer information du lägger upp om dig själv, desto större kunskaper får dina kontakter. Men, precis som med allt annat gäller lagom är bäst. Ingen orkar läsa en alltför lång text, och statusuppdateringar flera gånger om dagen tenderar att försvaga dina mottagares intresse.
Aktivitet
Var aktiv och se till att uppdatera din status med jämna mellanrum. Hur ofta kan variera från två gånger i veckan till någon gång per månad. Viktigt är att du har något bra och meningsfullt att säga. LinkedIn skiljer sig från Facebook då dialogen med dina mottagare bör beröra saker relaterade till ditt yrkesliv eller till händelser i näringslivet generellt.
Bild
Se över dina bilder hemma på datorn och välj för LinkedIn ut den bild som andas mest professionalitet och yrkesliv.
Kontakter
Även LinkedIn handlar till stor del om att skaffa sig många kontakter, bör du koppla ihop dig med personer som du aldrig haft någon kontakt med? Förfrågningar från personer du inte känner kan du istället besvara med en artig fråga, kring i hur ni kan ha nytta av varandra, och i vilket tillfälle ni eventuellt kan ha setts. Kanske plingar en klocka, eller så leder dialogen till en möjlighet att ses och lära känna varandra på riktigt.
Lovisa Ehrenborg | Driftigs skribent inom karriär
lovisa@ehtu.se | 0707-78 21 30
Tjansteportalen samarbetar med Driftig.nu Sveriges största mötesplats för kvinnliga entreprenörer och driftiga tjejer.