Använder du Linkedin eller ogillar du allt som heter sociala medier? Oavsett vilket är det hög tid att skapa en strategi för ditt företag och för din karriär.
5 karriärtips
July 09, 2012 at 8:48 PM
Att dra gränsen mellan privat- och arbetsliv på nätet blir allt svårare. Du kanske har ett Facebook-konto men inte vill använda det för professionella kontakter. Plötsligt får du, eller någon av dina medarbetare, en kontaktförfrågan från chefen. Några veckor senare undrar denne varför anställda i företaget varit inloggade under arbetstid. Vad göra?
– Det är helt okej att dra en gräns och klargöra att du endast använder Facebook i privat syfte. Men du måste vara beredd på att frågor kan dyka upp, exempelvis på en arbetsintervju, och du måste tåla att bli granskad. Allt du gör och säger lämnar spår efter sig på nätet, säger Annica Thorberg, konsult inom sociala medier och entreprenör bakom Marketinghouse.
Annicas råd till den som vill boosta sin karriär och bättra sitt framträdande i sociala medier är att först och främst bli medveten om hur man själv kommunicerar.
– Även om du använder Facebook eller Twitter i privat syfte måste du alltid kunna stå för det du säger och veta varför du agerar som du gör. Utgå alltid från att en potentiell kund, arbetsgivare eller affärspartner varit inne och tittat på din profil. En bra idé kan vara att gå tillbaka då och då och rensa bland sina tidigare inlägg.
När det gäller affärsrelationer genom sociala medier bör man inte vara rädd för att själv initiera kontakter, menar Annica, men man bör göra syftet tydligt för motparten.
– Varje kontakt du tar bör vara personlig. När du skapar en kontaktförfrågan på Linkedin dyker ofta ett standardmeddelande upp som skickas automatiskt om du inte fyller något själv. Där bör du istället fylla i en egen text. Berätta vem du är och varför du söker kontakten. Får du själv en kontaktförfrågan från någon annan, svara gärna något personligt tillbaka när du accepterar. Detta är tyvärr något många ofta glömmer.
För företag som har affärsprofiler på Linkedin och andra sociala medier gäller det att utnyttja mediets möjligheter. Att bara finnas räcker inte, för att stå sig i konkurrensen bör man hålla sig aktiv – följa andra företag, knyta in sina anställda och lägga upp länkar och information om sina produkter och tjänster.
– Ha en tydlig gruppstrategi. Gå med i de grupper och nätverk där dina kunder kan tänkas vara med i. Stanna inte där, utan delta i diskussioner och kom gärna med egna förslag.
Slutligen, har du skrivit din Linkedin-profil på engelska? Se till att du använder rätt översatta titlar och uttryck – utan slarvfel!
– På Linkedin finns en knapp där du kan skriva ut din profilsida eller skapa en pdf. Ett tips är att skriva ut den och lägga på skrivbordet. Då ser du stavfel och andra småsaker som kan dra ner intrycket, som du lätt kan justera.
5 tips som boostar affärerna och din karriär
1. Se till att du kan stå för det du gör
Var beredd på att få frågor från din arbetsgivare, affärspartner eller kund om varför du agerar som du gör i olika sociala medier. Du har ingen plikt att redogöra för allt du gör till din arbetsgivare men du måste tåla en granskning. Ha koll på vad som dyker upp när andra googlar ditt namn, även när det gäller bilder.
– Gå in på Google och sök på ditt namn under bildfliken så att du har koll på vilka bilder du förekommer på – så att du äger din bildstrategi och kan ge ett bra svar om du får en fråga.
2. Var aktiv
Gå med i relevanta grupper och delta i diskussioner. Är du ute efter en karriärförändring, gå med i de grupper där personalchefen i det företag du vill jobba i är aktiv. Söker du en affärspartner, kund eller leverantör för företagets räkning, håll dig engagerad i de nätverk där kunden i fråga är närvarande. Initiera gärna egna kontakter och kom med förslag.
3. Internet ligger inte på playan
Precis som rubriken antyder – medan du och dina kollegor ligger på playan i juli är nätet i full gång, likaså era kunder, besökare och andra som på något vis kan komma i kontakt med ert företag. Vad gör du om något oförutsett händer eller om en fråga dyker upp på ett forum?
– Se till att de sociala mediekanalerna uppehålls även under semestrarna. Kommer det in frågor väntar sig besökarna att få någon form av respons, då måste man som företag ha resurser att hantera det, säger Annica Thorberg.
4. Framhäv dina meriter
Strunta i jantelagen – framhäv dina styrkor och meriter.
– I länder som USA är det mer okej att framhäva sig själv, jämfört med här i Sverige där vi är lite mer försiktiga. När du presenterar dig på exempelvis Linkedin, se till att fylla i alla dina prestationer. I rutan högst upp med sammanfattningen bör du även skriva vad du faktiskt bidragit med i dina tidigare uppdrag, inte bara referera vad du gjort, menar Annica Thorberg.
5. Ha en policy
Läs användarvillkoren för de sociala medier som används och formulera en egen policy för företaget.
– Som företag bör du alltid formulera en sociala medier-policy externt där det framgår vad ni som företag förväntar er och vad som händer om berörda parter inte agerar enligt plan. På Linkedin finns en funktion under ”gruppadministration” där man kan skriva in gruppregler som även kan användas som policy för de som är med i gruppen. Hänvisa gärna till den även i andra sammanhang. Formulera även en intern policy för hur man bör agera som företagsrepresentant
Tjänsteportalen delar gärna saker som inspirerar och motiverar oss. Vi vill passa på att tacka Arbetsliv.se