Vi sitter ofta fast i gamla traditionella strategier trots att så mycket i omvärlden förändras så snabbt. Ibland kan man närmast likna detta vid de nordamerikanska indianernas rituella regndans – den har ingen som helst påverkan på vädret, även om de som dansar på fullaste allvar tror det. Detta är naturligtvis lite ödmjukt provocerande, men det känna som det är hög tid att börja att fundera på vilka resultat man i verkligheten uppnår. Eller blir det bara mer av samma?
Ska vi vara konkurrenskraftiga i framtiden
December 11, 2012 at 10:08 AM
Hela den här karusellen resulterar i att många företag lägger ned miljoner för att i slutändan egentligen bara tänka som alla andra. De hör samma saker och anlitar samma gurus, får samma idéer och utvecklar i stort samma tjänster. Man blir så lika varandra att man måste söka en unik och dyrbar marknadsföring för att åter kunna skilja sig från mängden.
Istället gäller det att söka de oumbärliga personerna som utmanar det mediokra – de med passion, ambition och talang – som inser att ett företags rykte skapas av medarbetarna. Ska vi vara konkurrenskraftiga i framtiden, då måste vi sluta att konkurrera – vi måste hitta och kunna presentera vår egen nisch och story. Detta kommer att ställa helt andra krav på rekryteringsprocessen där individernas professionella rykte – deras upplevda styrkor och unika kompetens kommer i fokus.
Per Frykman
Läs mer om Per,