Vi ser hur den ekonomiska oron sprider sig över Europa, där konsulterna ofta drabbas först. I dagens globala marknad så har du inte råd utan att ta varje möjligt steg att sticka ut som konsult, bli unik och vinna konkurrensfördelar. Kostnaden för att inte känna sitt professionella rykte är mycket högt. Om du inte är 100 procent övertygad om varje hörn av dina professionella styrkor och unika kvaliteter, hur ska du då kunna övertyga andra?
Oslagbar kombinationen
December 11, 2012 at 10:43 AM
90 % av besluten om dig fattas när du inte är närvarande – det enda som är närvarande är ditt professionella rykte. Det här är ögonblicken när dina kunder diskuterar om man kommer att ge dig det där spännande uppdraget eller jobbet, eller när man funderar på nya möjligheter för dig inom ett företag. Det är ögonblicken där du granskas – alla dessa avgörande stunder i din karriär och i ditt konsult- och affärsliv.
Den avgörande frågan är: Vill du ta kontroll, eller vill du chansa – känner du varje del av ditt professionella rykte – det som avgör? För du kommer antingen att värderas eller ignoreras och du kommer inte att uppnå något minnesvärt om det inte värderas av andra. Det är andra som hyr in dig, marknadsför dig, sprider ditt budskap eller applåderar dig.
Som jag skrivit om i tidigare blogginlägg så överträffar potential erfarenhet när man väljer en konsult. Det du vill uppnå i nästa längre uppdrag – din Next Big Thing – överträffar alltid det du uppnått tidigare. Du är aldrig bättre än ditt nästa uppdrag.
Så – hur ser konkret ditt professionella rykte ut? Och vilken är din Next Big Thing i kommande uppdrag. Här har du den oslagbara kombinationen när du ska marknadsföra dig.
”Somebody or something has changed the rules about how the world works” (Eddie Obeng)
Per Frykman.
Läs mer om Per,