"Nej, det där klarar inte jag av!" Hur många gånger har du sagt det till dig själv? och trott på det? och låtit bli att ens försöka? Faktum är att vi människor är kapabla att klara av de mest hemska saker - om situationen kräver det. Men detta glömmer vi bort i vardagen och vi sätter ständigt upp hinder för oss själva.
Nej, det där klarar inte jag av!
April 14, 2013 at 10:23 AM
Varför är det så och hur kommer det sig att vi reagerar med rädsla och inte nyfikenhet och glädje när vi ställs inför nya utmaningar och situationer. Hur kommer det sig att vi har så lätt att tro att vi inte kan och så svårt att tro att vi kan?
Jag tror det handlar mycket om att vi inte arbetar tillräckligt mycket med direkt konstruktiv och ärlig feedback. Skitsnack ägnar tyvärr många sig åt liksom snackar om varandra istället för med varandra. Varför är det så?
Alla behöver feedback. Vi behöver veta att vi är på rätt väg. Att vi är på väg mot de mål vi har satt upp med ett beteende och agerande som underlättar att vi tillsammans med andra kan må bra. Att bli sedd och få återkoppling på hur vi presterar och beter oss är en förutsättning för att kunna utvecklas och förbättras om det är det vi vill göra.
För bästa resultat ges feedback öga mot öga och direkt mellan de berörda parterna. Att agera på hörsägen är vanligt men inte alltid den mest framgångsrika vägen då muntlig och direkt återkoppling skapar en bättre förutsättning för att föra en dialog.
Den som ger feedbacken ges ju vid muntlig återkoppling möjligheten att ge exempel och den som får feedbacken kan ställa frågor om det är så att något är oklart. Kommunikation består inte vara av ord utan ditt kroppsspråk, dina gester och miner bidrar ju och förstärker det du säger (och det du inte säger).
Om du ger feedback inför andra till en enskild person skall feedbacken alltid vara positiv. Det gäller all feedback i alla situationer till alla, såväl kollegor som medarbetare och alla andra. Återkoppling som syftar till en förändring eller innehåller kritik skall alltid ske i enrum.
Jag ser feedback som en gåva, ett verktyg för mig och andra att våga göra mer av det som jag är rädd för att jag inte klarar av. En gåva som ger mig möjligheten att försöka och en möjlighet att bli ett ännu bättre jag. Se feedback som en gåva du med - både när du ger och får!
Ge feedback!
//Elaine Breske Hirscher,
Tjansteportalen välkomnar Elaine som gästbloggare!
Elaine Breske Hirscher arbetar till vardags som Regionchef, Division Projekt- och Byggledning, hos Vectura Consulting AB. Hon håller kurser i och föreläser om projektledning, ledarskap, kommunikation och arbetsmiljö, övertygad om att ledare behöver bli bättre på att applicera fler mjuka parametrar i sitt ledarskap.
- Ett gott samarbete, en god arbetsmiljö och ett gott arbetsklimat är inget som gör sig självt. Det är något vi skapar tillsammans. Såväl i rollen som medarbetare som i rollen som ledare har vi ett gemensamt ansvar! Läs mer om Elaine»
Tags: Gästbloggare
Elaine Breske Hirscher
Category: Elaine Breske Hirscher
Gästbloggare