Unga kan sociala medier. Företagare kan företagande. Om de möts gagnar det båda parter. Det är utgångspunkten för ett projekt i Kungsbacka. ”Redan efter tre träffar har mängder av kontaktnät skapats åt båda håll”, säger projektledaren. ”Mycket bättre än teorin i skolan”, säger en 18-åring.
Företagare och unga lär av varandra
January 18, 2013 at 1:59 PM
Äldre företagare har en begränsad kunskap om sociala medier och vad de kan användas till i företaget. Det är inte svårt att konstatera. Unga människor i början av arbetslivet saknar kontaktnät och har svårt att komma in på arbetsmarknaden. Inte heller det är svårt att konstatera.
– Om de möts, då borde det ge fördelar för båda grupperna, eller hur?, frågar Agneta Börjesson-Pihl retoriskt och i egenskap av projektledare för satsningen Affärsnytta och Sociala Medier i Kungsbacka. Att det av Allmänna Arvsfonden stöttade projektet sker just i Kungsbacka förklaras bland annat av att det är en av landets ungdomstätaste kommuner, 30 procent av invånarna är under 24 år. Dessutom är det en kommun med stor del små och medelstora företag.
Har mycket att bjuda på
Under åtta kurskvällar möts företagare och ungdomar, utbyter erfarenheter från respektive värld, löser case och bygger kontakter. Företagen kommer från en rad olika branscher, bland annat fastigheter, resor, möbler medan ungdomarna är i åldrarna 17-19 år med något år kvar i gymnasiet och ofta erfarenhet från Ung Företagsamhet. En av dem är Alfred Tingström som går teknikprogrammet.
– Teknik är mycket teori, här lär vi oss vad som gäller praktiskt, i arbetslivet, säger han. Vi ungdomar kanske tror att vi inte kan så mycket, men i jämförelse med företagarna kan vi mycket och det bjuder vi på.
Det är ett frikostigt utdelat kunnande som skapat många aha-upplevelser och ökat kreativiteten bland företagarna i projektet och som omgående gått att använda i den egna verksamheten.
– Vi är analoga på företaget och behöver hjälp. Framför allt gäller det vår kommunikation och PR som hittills inte varit i närheten av sociala medier, säger Tina Phil som driver Utveckla Väst, ett företag som hittar och förmedlar EU-medel till olika utvecklingsprojekt. Inspirerad av mötet inom ramen för projektet tog hon med sig fem ungdomar till ett annat nätverk där hon är medlem.
Matchningsbank
Det är just den typ av brobyggande och dörröppnande som Agneta Börjesson-Phil hoppas ska fortsätta också efter att själva projektet avslutas före sommaren.
– Vi räknar med att börja bygga upp en matchningsbank till hösten, öppen för alla ungdomar på väg ut i arbetslivet i Kungsbacka. Den ska vara ett redskap som underlättar rekryteringsprocessen för både företagen och ungdomarna, säger hon.
– Dessutom provar vi nu något som kallas ”studentuppdraget”. Då får företaget tillgång till en person under nittio dagar för att lösa eller utveckla ett särskilt område. Ungdomarna gör det efter skoltid och får lön under tiden. Det är mycket hands-on som än en gång minskar avståndet mellan företagen och ungdomarna.
Tjänsteportalen delar gärna saker som inspirerar och motiverar oss. Vi vill passa på att tacka Svensktnaringsliv.se