Om du tror att du arbetar effektivt därför att du "paralelljobbar" med fler olika arbetsuppgifter samtidigt, så bör du tänka om.
Den som har "många bollar i luften"
April 11, 2013 at 11:10 AM
20 års studier av sk. Multi tasking som genomförts av den amerikanska professorn David Meyer visar att vår effektivitet minskar med upp till hälften när vi gör flera saker samtidigt. En av orsakerna är att de ständiga avbrotten i vår aktivitet gör att det krävs en ny "startsträcka" innan vi är igång med den tidigare aktiviteten igen. Meyer menar dessutom att det lätt blir till ett beroende att arbeta på detta sätt. Vi får ett behov av att ständigt skifta fokus och detta stressa vår hjärnor mer än vad vi förstår. Vårt närminne påverkas negativt och dessutom försämras vår förmåga att tänka långtgående tankar.
Så hur ser det ut för dig på jobbet t.ex.?
Avbryter du ditt arbete för att kolla mejlboxen eller ringa ett telefonsamtal? Läser du omgående ett SMS och måste du svara i telefonen när det ringer?
Då kan du behöva tänka över din arbetssituation. Vissa bitar, som ringande telefoner kan så klart vara svårt att rationalisera bort. Men att kolla din mejl eller andra uppdateringar kan du planera in att göra vid vissa tidpunker på dagen så att de inte stör ditt "jobbflöde". Att medvetet koda bort telefonen för att få arbeta ostört och effektivt under en period på dagen är också väldigt effektivt.
Med ljus och värme, Ulrika