SkanPers Kommunikation

TjanstePortlen.se

10 vanligaste tidstjuvar på jobbet

- Känner du igen dig?

Att tiden flyger iväg kan ju upplevas som både något positivt och vara otroligt stressande. Den positiva känslan infinner sig när du har flow och tappar begrepp om tid och rum då du uppslukad av det du sysslar med. Inte lika positivt brukar det kännas när du har så mycket att göra att du upplever att du inte alls hinner med allt du borde. Om din känsla av flyende tid mer har att göra med upplevelsen av för mycket att gör i kombination med för lite tid, så kan det vara läge att se över vad du egentligen gör med din tid.

10 vanligaste tidstjuvar på jobbet

January 23, 2013 at 11:22 AM

I et numer av MåBra finns en artikel om den danska effektivitets-coachen Dorthe Rindbo. Där presenteras en lista på våra 10 vanligaste tidstjuvar på jobbet. Listan ser ut så här:

  1. surfing på Internet
  2. IT-problem
  3. mejl-koll
  4. onödiga dubbelkollar
  5. oklara mål
  6. dålig daglig planering
  7. informationssökning
  8. telefonsamtal
  9. ineffektiva möten
  10. samtal med kollegor och andra
Känner du igen dig? Listan ser så klart olika ut beroende på vad du har för arbetsuppgifter. Anmärkningsvärt är ändå att listan toppas av tekniken som finns till för att hjälpa oss i våra arbetsuppgifter. Men självklart skulle arbetet ta ännu längre tid om vi inte hade datorer och Internet till vår mejl - det måste vi komma ihåg när vi håller på att bryta ihop när inte tekniken fungerar.
 
Det tips jag brukar ge till personer som upplever att de inte hinner med det som de bör på jobbet är att :
  1. Skriv ner göromålen på en lista (papper eller i datorn). Se till att stryka uppgifter som du klarat av. 
  2. Börja alltid dagen med att se över den planering du har gjort för dagens uppgifter. Stämmer den fortfarande? Gör en prioritering bland arbetsuppgifterna. Vad är viktigast och bör göras först. Om du har svårt att få "tummen ur", börja alltid med en uppgift som går fort och lätt. Sedan fortsätter du med resten av bara farten.
  3. Planera in tid då du ska kolla mejl - förslagsvis på morgonen och efter lunch. Det är ingen idé att kolla mejlen precis innan du ska gå hem, för då kan du inte göra något åt den ändå.
  4. Sätt av viss telefontid då du är tillgänglig. Ha telefonsvararen på övrig tid. Ring upp under din telefontid. På så vis slipper du störas av telefonen i så stor utsträckning.
  5. Avsluta dagen med att göra en preliminär planering inför kommande dag. På så sätt kan du släppa allt när du slutar för dagen.

Med ljus och värme, Ulrika

Följ oss gärna på Facebook



Tags: Coachen Ulrika Gabriel
Category: Coachen Karriärcoachen