SkanPers Kommunikation

TjanstePortlen.se

Boosta karriären

- Med sociala medier

I dag är det möjligt att hitta jobb på nya sätt, och det finns knep för att bli hittad av arbetsgivarna. Med hjälp av sociala medier och ett väl utvecklat nätverk kan du ta din karriär till nya nivåer. Hur starkt är ditt digitala varu­märke?

Boosta karriären

November 19, 2012 at 10:49 AM

Vi hittar allt mer av vår informa-t­ion på nätet och 8 av 10 person­er gör det via Google. 
Finns du där? Om inte är det kanske dags att börja jobba på ditt digitala varumärke.

För att landa det där drömjobb­et eller uppdraget måste man ha ett tydligt varumärke – vem är du och vad är du bra på? Men du måste också bli hittad. Det spelar ingen roll hur bra du är på det du gör om ingen ser dig.

Jacqueline Kothbauer, entreprenör, föreläsare och författare kallar det för mediababe-metodiken och hon lever den själv fullt ut för att få uppdrag. Hon har bland annat skrivit boken ”Mediababe – nio steg till spännande jobb och nya kunder”.

– Essensen av att vara en mediababe är att bli hittad av rätt människor, i stället för att själv behöva jaga, oavsett om det handlar om en ny anställning eller att få nya kunder, säger Jacqueline.

Tar hjälp av Facebook
En snygg och proffsig profil på Linkedin och en öppen sida på Facebook (åtminstone delen som handlar om din karriär) är ett minimum, enligt Jacqueline, som förklarar detta steg för steg i sin bok.

Även rekryterarna jobbar mycket med sociala medier.

– Linkedin är vår största och bästa källa, förutom vår egen databas, säger Stina Gårdsman, IT recruitment consultant på Safemind, ett rekryteringsföretag inom IT-branschen.

– Vi jobbar både uppsökande, det vill säga söker upp och kontaktar kandidater där, men marknadsför även oss själva och våra kunder. Vi har även testat Twitter och lägger ibland upp lediga tjänster där.

Ska vara lätttillgänglig
Stina tror att det fysiska mötet alltid kommer att vara svårt att ersätta, men hon håller med om att en kandidats digitala varumärke spelar stor roll.

– Vi tittar först på Linkedin, men vi kanske gör en snabb Google-sökning om information saknas.

En snygg och uppdaterad profil på Linkedin ska alla ha, oavsett yrkesområde, även om man är student, anser Stina. Om man har andra sociala medier, eller kanske en hemsida eller blogg, är det bra att länka till dem så hittar vi dem lätt.

Vilka andra sociala forum skulle du rekommendera om man aktivt söker ett jobb?
Det beror förstås på vad du jobbar med, men om du är verksam inom kommunikation eller marknadsföring online, är det bra med ett aktivt Twitter-konto och gärna en egen blogg. Om du arbetar med sociala medier måste du även vara kunnig inom nya sociala medier som Pinterest, och är du webb­utvecklare eller designer ser vi gärna en snygg webbaserad portfolio. En profil där det snarare är en fördel om det inte går att hitta något om personen i sociala medier är de som jobbar inom IT-säkerhet.

Ta tillvara på kontakter
När informationsflödet är så enormt som i dag kan det vara svårt att veta vad man kan lita på, och där spelar de sociala nätverken en allt större roll.

Utöver ett fint cv på Linkedin, kanske en blogg och några konton på andra sociala medier är det av yttersta vikt att ha ett brett kontaktnät. 

– Vi använder de sociala nätverken för att få information och rekommendationer vi kan lita på, säger Jacqueline Kothbauer.

Hon poängterar att det är viktigt att inte bara låta visit­korten ligga, utan att faktiskt knyta kontakt med ens nyfunna bekantskaper via sociala medier – så fort man träffar en ny person är det en bra idé att skicka i väg en kontaktförfrågan på Linkedin.

– Det är lite ”visa vilka dina vänner är, och jag ska berätta vem du är”. Du ÄR dina kontakter.

7 tips från experterna Stina och Jacquline

Stina Gårdsmn och Jacqueline Kothbauer.
Stina Gårdsmn och Jacqueline Kothbauer.

1. Håll alltid ditt nätverk uppdat­erat med gamla kollegor och pluggkompisar.

2. Finns du på Twitter finns hashtaggen #nyttjobb att använda. Följ intressanta personer som arbetar på bolag som du är intresserad av att arbeta för.

3. Lägg upp en plan för ditt Linkedin. Uppdate­ra ofta. När du gör det hamnar din profil högst upp i dina kontakterns flöden.

4. Ta kontakt med relevanta rekryterare på Linkedin och berätta vad för jobb du är ute efter. Din öppenhet gör att du sticker ut.

5. Bilder, bilder, bilder! Forskning från Harvard University visar att upp emot 70 procent av tiden vi tillbringar i sociala medier går åt till att scanna profiler och bilder. Komplettera din profil med en bild på dig.

6. Du ÄR dina kontakter – använd dig av ditt nätverk!

7. Sökmotoroptimera din profil. Välj 5 personliga nyckel­ord och 5 som beskriver din yrkeskompetens. Använd dem flitigt och konsekvent i alla ansökningar och jobbprofiler.

Namn: Jenny Jobring. Ålder: 31 år. Bor: Flyttade nyligen från Barcelona till Salzburg. Familj: Pojkvännen Marc. Yrke: Global social media manager på Red Bull. Intressen: Mountainbike, musik, yoga.  Namn: Jenny Jobring. Ålder: 31 år. Bor: Flyttade nyligen från Barcelona till Salzburg. Familj:Pojkvännen Marc. Yrke: Global social media manager på Red Bull. Intressen: Mountainbike, musik, yoga.Foto: LINA AXELSSON BERG

Drömjobbet kom till Jenny
Jenny Jobring, 31, har använt sig av sociala medier för att bygga upp sin karriär. Med hjälp av Twitter, Linkedin och andra forum har hon skapat ett digitalt varumärke.

Nu har hon fått sitt drömjobb – utan att söka det.

– Jag har faktiskt fått alla mina kunder via Linkedin, säger Jenny. Företag ringer, och nu för tiden får jag faktiskt tacka nej till en del erbjudanden.

Hon ägnar sig åt PR online och sociala medier och har bland andra Camper och Volvo Ocean Race på sin meritlista över företag hon hjälpt.

Sökte upp människor
Att synas i de sociala medierna är A och O, anser Jenny, som lyckats skapa sig ett varumärke inom sitt område. Hon är aktiv på Twitter för att sprida och dela information.

– Jag kommunicerar med andra inom mitt område, för att utbyta erfarenheter och kunskap.

Hur har du använt dig av Linkedin i din karriär?
I början tog jag helt enkelt kontakt med personer som var intressanta som jag hittat där. Jag bjöd dem på en kaffe så att vi kunde presentera oss. Det är lättare att boka in en fika en förmiddag än en lunch elle­r middag, och det kost­ar bara några euro.

Sådana möten visade sig leda till projekt, men framför allt var de ett tillfälle att presentera sig, träffa nya människor, vidga sina vyer och sitt kontaktnät.

– Jag har träffat många spänn­ande personer på det sättet, och det har lett till roliga projekt, säger Jenny.

Arbetsgivaren hörde av sig
Öppenheten på Linkedin är en fördel, anser Jenny. Alla kan se vem man känner och vad man har gjort. Det finns en funktion där man kan be tidigare arbets­givare att rekommendera ens arbete, något som Jenny alltid gör.

– Be din förra chef, eller tidigare kollega, om en bra rekommendation, om du nu vet med dig att du gjort ett bra jobb, deras ord väger riktigt tungt. Det ger trovärdighet att någon som tidig­are jobbat med dig kan intyga att du är grym på det du gör.

Jenny söker inte längre jobb, arbetsgiv­arna hittar henne numera, alla via Linkedin, och tidigare i år blev hon kontaktad av sin drömarbetsgivare, Red Bull. De letade efter en Global Social Media Manager till huvudkontoret i Österrike.

– Jag trodde det var ett skämt först, säger Jenny.

Hon hade precis börjat jobba med sociala medier på den prestigefyllda business-skolan ESADE i Barcelona, där hon bott de senaste fyra åren, och trivdes bra.

– Men så dök den här chansen upp och jag kunde ju bara inte säga nej, det är verkligen en sådan där chans man bara får en gång. Hur ofta händer det att ens drömarbetsgivare ringer upp en?

Tjänsteportalen delar gärna saker som inspirerar och motiverar oss. Vi vill passa på att tacka Aftonbladet.



Tags: Jobbsökande Sociala medier
Category: Jobb och karriär Jobbsökande Sociala medier